Identitet – ja tack!

Företagsidentitet

Ibland hör ett företag av sig och vill vässa sin marknadsföring. Kanske bli kaxigare. Eller mänskligare. Roligare. Personligare.

Det är väldigt roligt med den typen av arbete, men oftast är det inte bara att sätta tänderna i uppdraget och köra. Hur snabbt man kommer igång beror helt enkelt på hur väl företagets varumärke är förankrat hos målgruppen.

 

Har företaget en stark identitet?
Ibland när jag får en förfrågan så saknar företaget en tydlig identitet. Det har kanske skett flera ägarbyten över tid, man saknar marknadsmaterial med en röd tråd, man arbetar inte efter utsatta mål eller man har historiskt använt sig mest av ”släcka-bränder-marknadsföring”.

Jag skulle kunna göra som kunden önskar och bara vässa marknadsföringen. Men jag tycker inte att jag gör ett bra jobb då. Det är ungefär som att måla om ett hus utan att göra det nödvändiga grundarbetet. Det ser snyggt ut ett tag, men sedan krackelerar färgen. För mig är det viktigt att kundens varumärke står på en stabil grund och vinner förtroendekapital över tid.

 

Så hur gör jag då?
Jag ställer tusen jobbiga frågor.

För kunden är de kanske jobbiga men jag tycker förstås att de är nödvändiga.
Det kan till exempel handla om att syna Affärsidé, Vision, Företagsfilosofi, Kvalitativa och kvantitiva mål, Drivkrafter, Innovatörsegenskaper, Värdeord, Köpprocesser, SWOT-analys, Styrkor i förhållande till konkurrenterna, Huvudutmaningar och Historia.

Finns det en marknadsplan? Toppen! Den har jag användning av.

 

Kommunikationsplattform
Baserat på svaren och innehållet i marknadsplanen skapar jag en kommunikationsplattform. Denna innehåller ofta ett konceptbudskap samt förslag på hur vi ska nå ut med konceptet. Hur ska vi skapa varmärkeskännedom och särskilja vårt erbjudande? Behöver vi göra en positionsförflyttning? Hur kan vi berätta vår historia (Storytelling)? Vilken tonalitet och personlighet ska vi ha? 

 

Intern förankring
När kommunikationsplattformen är skapad och förankrad hos företagsledningen är det viktigt att även förankra den internt. Alla på företaget bör känna till företagets identitet och vara såväl budbärare som ambassadörer för företagets varumärke. Hur ska man kunna vara en bra ambassadör om man inte vet vad företaget står för?

 

Tillbaka
Bublies.se är ett kakmonster och sparar dina cookies för att kunna utveckla sajten. En cookie är en textfil som sparas i din dator och enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla besökare på webbplatser som använder cookies informeras om detta.

Om du inte accepterar att det sparas cookies i din dator kan du ändra inställningarna i den webbläsare.

Nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill ha bubbliga nyheter!