Hur gick det för den mögliga hamburgaren?

Möglig hamburgare från Burger King

Läs mer om den mögliga kampanjen hos Burger King

 

Hur har det gått för Burger Kings mögliga hamburgare?
Många äcklades av såväl reklamfilm som bilder och den övervägande majoriteten av kommentarer i sociala medier var negativ. Men så här tre veckor senare så pratar jag och andra fortfarande om BK:s varumärke.

Låt oss kika på lite fakta.

Brittiska analysföretaget har svaret
Det brittiska analysföretaget System1 har efter mätningar kunnat konstatera att kunderna reagerat negativt på Burger King-kampanjen. Flera respondenter* har uttryckt negativa åsikter och rent av äckelkänslor. Faktum är att System1  hittills bara har mätt en enda kampanj med mer äckelkänslor, och det var en reklamfilm som under 1,5 minut visade tonåringar som klämde finnar.
Analysföretagets mätning visade att kampanjen lyckades att få folk att prata om Burger King (undertecknad är en av dem) och det gör att varumärkeskännedomen nu ligger närmare till hands än före kampanjen. Och trots att anlaysföretaget Brandwatch konstaterade att 60 procent av reaktionerna i sociala medier var negativa vill de ändå framhålla att kampanjen är att betrakta som en succé eftersom den blivit så viral och omtalad.

Vad säger Burger King Sverige?
Burger King har naturligtvis egna siffror på kampanjen. De har självfallet en särskild inblick i Google Analytics samt besöksstatistik än vad något analysföretag kan ha. BK:s egna siffror visar att kampanjen har fått ett väldigt bra mottagande i Sverige. Men även i Sverige har mätningar genomförts, av Oppobot och 100IP Stockholm. Siffrorna visar att sannolikheten att den tillfrågade skulle besöka BK är 30 procent högre bland de som sett kampanjen i jämförelse med de som inte gjort det.

Fler siffror: De som sett kampanjen har 73 procent högre besöksintention, kvalitetsperceptionen är 66 procent högre och produktattraktionen 27 procent högre. För BK:s kampanjer är målsättningen att se tvåsiffriga ökningar gällande tänkbarhet och besöksintention, så de är förmodat nöjda.

Slutsats
Den ruttna kampanjen som delade svenska folket i två läger visar på hög varumärkeskännedom, ökad besöksintention och högre produktattraktion å ena sidan. Å andra sidan har folk äcklats och förknippar burgaren med negativa känslor.
Vad kampanjen betyder på lång sikt återstår att se, men på kort sikt skulle jag betrakta den som en framgång.

 

* Varje testad reklamfilm visas för 150 respondenter. Respondenterna testas på hur de känslomässigt reagerar på reklamfilmen, både hur starka känslorna är och vilken typ av känslor de reagerar med. System1 mäter även hur snabbt och hur starkt de kopplar samman kampanjen med dess avsändare. System1:s mätningar är validerade av brittiska IPA som en metod för att mäta långsiktig varumärkestillväxt. [källa Resumé]

 

Tillbaka
Bublies.se är ett kakmonster och sparar dina cookies för att kunna utveckla sajten. En cookie är en textfil som sparas i din dator och enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla besökare på webbplatser som använder cookies informeras om detta.

Om du inte accepterar att det sparas cookies i din dator kan du ändra inställningarna i den webbläsare.

Nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill ha bubbliga nyheter!