Veckans ord – White paper
⭐️ Veckans ord: White paper ⭐️
Har du hört talas om white papers och undrar över vad sjutton det betyder? Vad är det för något?
Skulle vi använda svenska ord skulle vi säga 'vitbok'. Det låter inte alls lika … intressant. Slår vi upp vitbok i Wikipedia så står det så här:
”En vitbok, eller ett policydokument, är en skrift som med viss auktoritet sammanfattar idéer eller ambitioner inom ett område. Vitboksbegreppet används inom såväl politiken som inom företagsledning. Motsvarande engelska begrepp, ”white paper”, ibland ”white book”, används även om tekniska rapporter av liknande karaktär som en översiktsartikel (”survey paper”), som sammanfattar de viktigaste principerna i exempelvis en teknisk standard eller en specifik teknologi. Svenska Akademiens Ordlista (SAOL) definierar vitbok som en ”officiell utgåva av utrikespolitiska dokument” eller ”officiell redogörelse för politisk händelse”.
Det kan alltså vara högtidligt värre. I marknadsföringssammanhang används White paper inte fullt så seriöst, även om det är ett viktigt begrepp. Ett white paper är information som kunden har nytta av. Det är inget reklamblad men heller inget produktblad. Det är kort sagt ett marknadsföringsmaterial som ger kunden lösningen på ett problem eller kanske en utmaning som kunden står inför.
Tänk vad kunskap ett företag besitter. Det är som ett bibliotek fullt med goda råd kring produkter, användandet av dem, vanliga misstag, prestandainställningar och så vidare. Varför inte skapa några white papers som låter kunderna få veta att ni gärna delar med er av er kunskap för att de ska få en bättre vardag.
Förbättra relationen med företagets kunder genom att sprida kunskap
Ett white paper kan vara en enkel guide över en särskild del av produktsortimentet – vad ska du tänka på när du väljer ytterdörr? Det kan också vara information som ger dig tips kring hur du ska tänka om du ska anlägga till exempel en trädgårdsdamm. Med andra ord är white paper ett dokument som ger kunden värdefull information på ett enkelt och lättöverskådligt sätt. Oftast brukar det handla om 1-5 sidor.
Syftet med ett white paper är att bygga förtroendekapital mellan företagets varumärke och kunden. Företagets kunskap kommer kunden till godo – helt kostnadsfritt. I gengäld skapas en positiv upplevelse hos kunden som därmed med större sannolikhet vill komma tillbaka, rekommendera företaget åt andra eller helt enkelt göra ett köp.
Många företag vill dock ha något i gengäld, oftast en e-postadress.
White paper som visar hur du aktiverar dina resurser
https://www.morrislaw.se/white-paper/ (kräver att du anger uppgifter)
Åtta tips på hur du ökar din konverteringsferkvens (kräver att du anger uppgifter)
Hur väljer man rätt skjutport till sitt maskinskydd?
Jag tycker att man ska bjussa på sina white papers. Leads kan man samla in ändå, genom att tagga länkarna.
Tillbaka