Skydda och registrera ett varumärke

Registrera och skydda ditt varumärke

Skydda varumärket i Sverige
För svenska marknaden ansöker du hos Patent- och registreringsverket (PRV).
Läs mer om hur du gör eller registrera din ansökan här:
» https://www.prv.se/sv/Varumarke/Ansoka-om-varumarke/
När din varumärkesregistrering är godkänd gäller den i 10 år åt gången.

Skydda varumärket i Europa (EU)
Vill du skydda ditt varumärke i hela Europa?
Du skickar du din ansökan till EU:s varumärkesmyndighet EUIPO.
Gör du ansökan digitalt blir det både billigare och snabbare hantering.

Här får du tips eller registrerar din ansökan:
» https://euipo.europa.eu/ohimportal/en/web/guest/apply-now
När din varumärkesregistrering är godkänd gäller den i 10 år åt gången.

Skydda varumärket i hela världen (internationellt)
Vill du skydda varumärket även utanför EU:s gränser behöver du ett internationellt skydd. Du skickar ansökan till WIPO (World Intellectual Property Organisation).

Men innan du skickar in en ansökan till WIPO behöver du ha en ansökan eller registrering hos PRV eller EUIPO eftersom den ansökningen ligger till grund för WIPO:s.
Här hittar du mer information:
» https://www.prv.se/sv/varumarke/ansoka-om-varumarke/internationellt-skydd/

 

Film om hur du registrerar ett varumärke i Sverige

Kolla gärna in filmen som på ett enkelt sätt sammanfattar vad ett varumärkesskydd handlar om

 

Vad kan man skydda?
Du kan skydda ordmärken (t.ex. de skriva orden Daim och Volvo).
Även siffer- och bokstavskombinationer fungerar (t.ex. SVT och P3).

Figurmärken och logotyper går också att skydda (t.ex. Volvo).
Här kan du välja att skydda både ordmärke och symbol tillsammans.

Utstyrselmärken. Det kan till exempel handla om en vara eller förpackning som har en speciell och unik form som skiljer den markant ifrån andra på marknaden.

Ljudmärken kan man skydda. Hemglass har en trudelutt som vi alla känner igen och det är just det som är kravet för ljudmärken. Ljudslingan/melodin ska ha en unik igenkänning som kan kopplas till varumärket.

Rörelsemärke är till exempel en animerad logotyp. Ett varumärke som skiftar skepnad genom rörelse.
Det går att skydda kombinationen ljud och bild under benämningen Multimedia.

Positionsmärke innebär att du skyddar en särskild placering av varumärket. Alltså vilken storlek och proportion varumärket har jämfört med produkten märket sitter på.

Det går även att skydda ett regelbundet mönster och då kallas det Ornamentmärke.

 

Tillbaka
Bublies.se är ett kakmonster och sparar dina cookies för att kunna utveckla sajten. En cookie är en textfil som sparas i din dator och enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla besökare på webbplatser som använder cookies informeras om detta.

Om du inte accepterar att det sparas cookies i din dator kan du ändra inställningarna i den webbläsare.

Nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill ha bubbliga nyheter!