Idétorka för inlägg i sociala medier?

10 tips för content/innehåll i sociala medier

Så var det dags för nyhetsbrev igen. Med tillhörande poster/inlägg i sociala medier. Shit! Vad ska vi skriva om? Vi har ingenting att säga. Inget har hänt. Allt är gammalt och tråkigt. Vi har inget content!

– Jodå!

För det första. För dig är det kanske gammalt och tråkigt, old news eller värdelöst vetande – men oftast inte för dina kunder. Man behöver inte alltid ha rena nyheter att prata om heller. Många gånger kan man lyfta upp något redan befintligt och kasta nytt ljus över tjänsten/produkten. Återanvänd tidigare innehåll genom en ny vinkel, eller genom att skriva om artikeln en smula.

Här kommer en content-lista med 10 saker du kan kika på när fantasin tryter.

  1. Värdeord
    Har ni några värdeord? Lyft fram något av dem och sätt det i strålkastaren. Berätta hur ni omsätter värdeordet i verklighet.
    (Har ni inga värdeord kan det kanske vara en idé att skapa några? Jag har skrivit om värdeord tidigare, den artikeln hittar du HÄR)

  2. Hjältar
    Har ni några produker/tjänster som är era flaggskepp? Sådana där produkter eller tjänster som får hela verksamheten att snurra. Som gjorde er kända en gång i tiden. Det kan handla om små detaljer och trevliga anekdoter som kanske inte alla känner till. Berätta om dem!

  3. Historia
    Om ni har en lång historia har ni också kunskap och erfarenhet. Det tål alltid att upprepas. Hitta nya vinklar om ni gjort det tidigare. Intervjua grundaren, skapa ett rörligt bildspel – eller varför inte en quiz.
    Har ni inte en lång historia kan ni ändå berätta om varför ni finns. Vad som driver er framåt.

  4. Bortglömda
    Det kan finnas produkter eller tjänster som förtjänas att lyftas fram trots att de inte säljer bäst. De är kanske supersmarta och sparar värdefull tid för användaren? Det kan handla om bortglömda produkter. Sådana där som alltid finns där men som inte gör något väsen av sig. Låt dem göra det!

  5. Ambassadörer
    På varje företag finns en eller flera ambassadörer. Människor som tycker om sitt jobb, har jobbat på arbetsplatsen länge, är engagerade eller kanske rent av grundade företaget en gång i tiden. Gör en trevlig intervju med dem och låt dem få skina. Berätta gärna spännande och underhållande saker som inte enbart har med arbetsuppgiften att göra.

  6. Kundcase
    Har ni bra relationer med era kunder och leverantörer – varför inte låta dem bli ambassadörer för ert varumärke. Samtidigt får de lyfta fram sitt eget! Berätta om ett specifikt uppdrag men låt kunden/leverantören vara den som kommer till tals. Komplettera med trevliga bilder och kanske en faktaruta om företaget.

  7. Bakom kulisserna
    Hur går det till när ni skapar era produkter? Gör ett nedslag på utvecklingsavdelningen. Vad händer på kundtjänst? Sätt dem i fokus. Hur mycket levererar ni ut på en dag? Eller hur mycket kommer in? Lagret kanske kan svara på det? Gjorde ni nyss en produktfotografering? Låt oss följa med!

  8. Sponsring
    Sponsrar ni någon lokal förmåga eller kanske ett helt lag? Låt dem få komma till tals och berätta om hur viktiga ni är för deras satsning. Berätta också om varför ni har valt att sponsra just den här atleten/det här laget.

  9. Magasin
    Samla era nyheter och artiklar i ett företagsmagasin. Här skapar du innehåll du sedan kan använda i nyhetsbrev och sociala medier under lång tid. Varje del i magasinet kan bli ett inlägg.
    – Men vi har inte så mycket att berätta att vi kan fylla ett helt magasin, brukar en normal reaktion vara.
    Tro mig. Det har ni.

  10. Hållbarhet
    Ett modeord tycker många men trots det är det ack så viktigt. Om ni verkligen aktivt arbetar med hållbarhetsfrågor – låt oss andra få veta det. Berätta hur! Kanske driver ni produktionen med vindkraft? Kanske arbetar ni aktivt med FN:s globala mål? Kanske har ni flera hållbara produkter i ert sortiment?
    Vad händer med era produkter när man inte behöver dem längre? Har ni tänkt på det? Går era produkter att återvinna? Kanske har ni produktutvecklat just för att det ska vara smidigare att återvinna era produkter?
    Men här är det viktigt att ni verkligen kan bevisa att ni agerar hållbart och miljövänligt. En gris är alltid en gris, även med smink på.

Känns det ändå motigt? Skapa ett redaktionsråd och lägg fram en plan som sträcker sig några månader framåt. Det kommer att kännas mycket lugnare då, när det finns en strategi och en plan.

Tillbaka
Bublies.se är ett kakmonster och sparar dina cookies för att kunna utveckla sajten. En cookie är en textfil som sparas i din dator och enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla besökare på webbplatser som använder cookies informeras om detta.

Om du inte accepterar att det sparas cookies i din dator kan du ändra inställningarna i den webbläsare.

Nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill ha bubbliga nyheter!