Hur skapar man ett bra nyhetsbrev?

Nyhetsbrev förr i tiden förmedlades med Ponnyexpress

Förr fick man nyheterna via häst och ryttare (Ponnyexpressen). Idag får man dem på alla möjliga sätt och vis.

 

Nyhetsbrev. Ibland blir man glad när de dimper ner i mejlboxen – men oftast är de bara ett störmoment. Eller?
Det är lite trixigt för hur bra nyhetsbrev man än gör så finns det andra parametrar som styr. Låt oss säga att du byter bil. Du anmäler dig för nyhetsbrev från leverantören när du får din bil. Kan vara bra att hålla koll på erbjudanden tänker du. Men så dimper det ner nyhetsbrev var fjortonde dag som visar olika bilerbjudanden. Gah! Du har ju nyss bytt bil och är helt ointresserad av leverantörens erbjudanden. Om inte leverantören mixar sina erbjudanden. Här kanske finns med tips som gynnar dig som bilförare? Erbjudande på spolarvätska? Erbjudande om att delta i en golftävling. Då kan det vara värt att behålla nyhetsbreven även om du kanske inte klickar dig vidare förrän det erbjuds något som verkligen intresserar dig.

Men till saken!
Hur skapar man ett bra nyhetsbrev? Det finns så klart inget enkelt svar på den frågan men här kommer en lista med 6 punkter som jag tycker att man bör ha i åtanke.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  

1. Rätt innehåll.
Med rätt innehåll menar jag att det ska vara relevant innehåll för målgruppen. Vad är viktigt/bra för dem att veta? Hur kan du hjälpa dem?
Har ni lanserat en ny produkt som kan vara bra att känna till? Har ni blivit certifierade eller fått en utmärkelse? Har ni en FAQ på webben som kan underlätta?
Finns det en pågående kampanj du vill sätta strålkastaren på? Vill du tipsa om något? Utbilda?
Du känner dina kunder bäst.


2. Utvalt innehåll.
Keep it simple! Du behöver välja ut 3-5 starka budskap du vill förmedla till målgruppen. Men håll det kort och intressant. Skriv en intresseväckande rubrik, en ingress på 2-3 rader och så en CTA (Call to Action). Med CTA menar jag att det bör finnas med en länk där man kan få veta mer om ditt erbjudande, se mer, ladda ner eller kanske rent av köpa.
De allra flesta av oss vill inte scrolla massor för att komma till botten på nyhetsbrevet.
Glöm inte bort bilden. Den bör vara snygg och intresseväckande den också.


3. Kombinera.
Nyhetsbrevet kan vara en förstärkare för en pågående kampanj. Kanske kör ni en kampanj i sociala medier. Kanske tål vissa budskap/erbjudanden att upprepas?
Nyhetsbrev i kombination med print, digital annons/kampanj, DR och så vidare är superbra! Kombinera innehållet med övriga marknadsaktiviteter.


4. Syfte.
Använd nyhetsbrevet som en inkastare till webben. Alltså, nyhetsbrevet ska fungera som en intresseväckare men det egentliga syftet är att driva trafik till din webbplats.


5. Ämnesrad och frekvens.
Använd ämnesraden och döp nyhetsbrevet till något intresseväckande. ”Nyhetsbrev från Företaget AB” ser inte jättekul ut i mejlfönstret. Bättre att snappa upp något från budskapen du valt att förmedla. Är huvudnyheten en produktlansering är det kanske mer lämpligt att sälja in det i ämnesraden ”Produkt som revolutionerar vardagen” (om nu produkten gör det).
Glöm inte bort att ämnesraden är det första mottagaren ser, så lägg lite kärlek på den.

Frekvensen, alltså hur ofta du skickar ut ditt nyhetsbrev beror förstås på vad du erbjuder. En del företag behöver skicka ofta, andra mer sällan. Du får aldrig spamma dina kunder så känn efter vad som kan kännas rätt för ditt företag. Hellre för sällan än för ofta tycker jag. Det är bättre att längta efter eller fundera över varför det inte kommer något nyhetsbrev, än att känna ”inte nu igen” när det plingar i mejlboxen.


6. Avregistrering.
Sedan maj 2018 behöver du ta hänsyn till GDPR (General Data Protection Regulation). Du behöver därför tänka på följande:
Du får bara skicka till mottagare som förväntas vara intresserade av ditt erbjudande, alltså kunder eller presumptiva kunder. Du måste alltid ha med avregistreringsmöjlighet.
Läs mer om GDPR HÄR eller HÄR
GDPR gäller inom EU men det kan råda skillnader så ta reda på vad som krävs för det land du vill skicka nyhetsbrev till. Utanför EU behöver du inte ta samma hänsyn än så länge.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Lycka till!

Tillbaka
Bublies.se är ett kakmonster och sparar dina cookies för att kunna utveckla sajten. En cookie är en textfil som sparas i din dator och enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla besökare på webbplatser som använder cookies informeras om detta.

Om du inte accepterar att det sparas cookies i din dator kan du ändra inställningarna i den webbläsare.

Nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill ha bubbliga nyheter!