Hållbarhet – är det inte bara ett modeord?

Hållbarhet – vad ska jag tänka på?

Alla företag nu för tiden tenderar att prata om cirkulär ekonomi och hållbarhet. Är hållbarhet ett modeord?

Nej, det är ju inte det.
I alla fall inte om man ska tro min lilla husbibel ”När går skam på torra land” och det är klart att man tror på vad Gabriella Sandström skriver i den frågan. Institutet för språk och folkminnen brukar ha rätt.

Enligt Gabriella har vi i Sverige pratat om hållbarhet ända sedan 1871!
Alltså i 149 år.

Sedan var kanske innebörden inte riktigt den samma. På 1800-talet handlade om att något håller sig, står sig eller varar länge – och då tänker i alla fall jag att det främst är kopplat till livsmedel. Först år 1941 dyker bevis på vår tids användning upp i Svensk ordbok utgiven av Svenska Akedemien. Där användes ordet i betydelsen 'framställa nya råvaror ur sådant som slängts'.

Hur får man marknadsföra hållbarhet i Sverige?
Jag rekommenderar att du tittar på den tydliga, lättsmälta och trevliga filmen från Konsumentverket.
För att marknadsföra gröna alternativ kopplade till en produkt eller tjänst behöver du framför allt tänka på två saker.
Att det du säger är 1) Sant och att det dessutom är 2) Relevant.

Hur du ska tänka och vad du behöver bevisa framgår i filmen.

Tänk på detta om du ska marknadsföra hållbarhet!

Tillbaka
Bublies.se är ett kakmonster och sparar dina cookies för att kunna utveckla sajten. En cookie är en textfil som sparas i din dator och enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla besökare på webbplatser som använder cookies informeras om detta.

Om du inte accepterar att det sparas cookies i din dator kan du ändra inställningarna i den webbläsare.

Nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill ha bubbliga nyheter!