Därför behöver du en grafisk manual

Om du är rädd om ditt varumärke bör du skapa en grafisk manual.

Vad är då en grafisk manual? Enkelt uttryckt riktlinjer för hur ditt varumärke ska se ut i visuell kommunikation. Eller kanske ännu hellre, en instruktionsbok.

Grafisk manual, exempel

En grafisk manual behöver inte innehålla många sidor. Företaget 1337 Logistics
ville ha en snabb och smidig variant med bara det nödvändigaste vilket resulterade i ett A4-blad.
Vanligast är dock att manualen innehåller 16 sidor och uppåt, beroende på hur omfattande innehållet ska vara.

 

Några måste-ha-ingredienser i manualen är

  • Företagets logotyp
  • Färger
  • Typsnitt
  • Grafiska element
  • Tagline

Ibland lägger man även till

  • Tjänstebilar och lastbilars profilering
  • Etikettering av förpackningar
  • Mejlsignaturer
  • Arbetskläder
  • Visitkort
  • Kuvert och brevpapper

Nasa grafisk manual

Det finns grafiska manualer som är så omfattande att de blir till en hel bok.
Här kan du följa unboxing av Nasas grafiska manual.

Ska man verkligen behöva ha en grafisk manual för detta?
JA!

När man vårdar sitt varumärke (läs mer om varumärken här) är det viktigt att man håller en röd tråd i all sin kommunikation för att upplevas som tydlig. Det blir väldigt otydligt om du använder logotypen på olika sätt eller skapar för många olika versioner av den. Av samma anledning underlättar det för dina kunder om du är konsekvent när det gäller användande av färger, typsnitt och grafiska element. All varumärkeskommunikation bygger på igenkänning. Alltså, mottagaren av kommunikationen kopplar färger, typsnitt, logotyp och grafiska element till ditt företag om du är konsekvent.

Den grafiska manualen finns där som stöd. Hur var det nu, vilka färger kunde vi använda tillsammans med logotypen? Vilka typsnitt gäller för powerpointen? Shit, den här bakgrunden var mörk – då syns ju inte loggan? Den typen av frågor hittar du svaren på i den grafiska manualen.

 

Känns det ändå överdrivet med en grafisk manual?
Tro mig, det är inte överdrivet. Det är rent av en hygienfaktor och ett måste om ni är mer än en person på företaget. Det underlättar med en manual när olika personer inom företaget ska göra till exempel powerpointpresentationer. I manualen står vilka typsnitt som gäller och där finns oftast till och med en mall. Där brukar också finnas exempel på vad som är tillåtet och inte tillåtet när det gäller logotypens placering mot olika bakgrundsfärger.

Alla delar som ingår i visuell kommunikation är också delar av företagets varumärke. Att jag känner igen ett företags profil gör att jag på sikt får en relation till företaget.

 

Tillbaka
Bublies.se är ett kakmonster och sparar dina cookies för att kunna utveckla sajten. En cookie är en textfil som sparas i din dator och enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla besökare på webbplatser som använder cookies informeras om detta.

Om du inte accepterar att det sparas cookies i din dator kan du ändra inställningarna i den webbläsare.

Nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill ha bubbliga nyheter!